FOTO & TEXT: MIKAEL AHLÉN | https://www.michaelahlen.com/

Res till norra Spaniens vildmark och upplev en häftig möjlighet att fotografera och studera gamar i sitt naturliga element, allt från diskretionen av specialdesignade gömslen med spionglas.

Spanien, mer känd för sina solkyssta stränder och kulturella skatter, erbjuder en för de flesta okänd värld av spektakulär natur där gamar och andra rovfåglar regerar. Under min resa till norra Katalonien med Niklas satt vi främst i gömslen för att fotografera gamar såsom lammgam, gåsgam och grågam, men vi utforskade och fotograferade även regionens dramatiska landskap som gav en extra dimension och helhet till resan som jag uppskattar.

Fotografisk vision

Innan resan hade jag en klar vision, jag visste att gamarna skulle göra sig riktigt bra i monokromt. Gamarna gjorde mig verkligen inte besviken, deras storartade personligheter glänste genom, och monokroma foton i en lätt varm toning framhävde deras unika karaktärer i en serie jag är mycket nöjd med.

De små ögonblicken

Det var emellertid de små, nästan förbisedda, ögonblicken som verkligen gjorde sig mest fotogeniska. Ögonblicket som när ett par gamar utväxlade en snabb, men meningsfull blick innan de fortsatte med sitt sökande efter mat. Det är dessa ögonblick som ger liv till bilderna och ett djup i berättelsen om en värld som är både skoningslös och vacker.

Från gömslets skuggor

Tack vare spionglas i våra specialdesignade gömslen kunde vi observera utan att själva bli observerade. Det gav oss friheten att inte bara se, utan också fotografera dessa imponerande fåglar från alla tänkbara vinklar. Det var non-stop action från första stund, med gamar som svävade in från alla riktningar i oanade mängder.

Jag har en hel del erfarenheter av gömslen, men ingenting kunde förbereda mig på den intensitet som mötte oss. Så snart vår guide hade gått, förvandlades lugnet utanför till en symfoni av vingar och fjädrar. Det var en kaskad av action som fyllde luften och kamerorna smattrar som kulsprutor. Det var frukosttid för gamarna och en fotofest för oss fotografer.

Den inledande stunden i gömslet var en utmaning; motiv sprudlade överallt och det var som att vara omgiven av en oas av fotomöjligheter. Efter en period av frenetisk aktivitet utanför gömslet började det dock lugna ner sig, vilket gav en välkommen andningspaus. Det första skedet hade fokuserats mer på kvantitet, där minneskorten fylldes med snapshots utan någon större fotografisk vision än att fånga vad som utspelade sig framför gömslet.

Nu gick jag in i fas två: jakt på motiv som gör sig bra i en bildserie. I denna fas bytte jag strategi, och istället för att försöka fånga allt som rörde sig, började jag selektivt följa enskilda gamar. Det blev en inre kamp mellan att låta sig ryckas med av pågående action eller att fokusera på den enskilda gamen som rörde sig med en tydlig målmedvetenhet mot en rival. Skulle det leda till ett plötsligt, explosivt slagsmål—en möjlighet för bra actionbilder?, fotografera med längre slutartid för att få rörelseoskärpa?

Möjligheter, spänningen och adrenalinet var konstanta följeslagare, ända tills en form av lugn inföll. De flesta gamar hade nu avlägsnat sig, och det blev dags att packa ihop kameran och avsluta dagens gömslesittning. Vi åker tillbaka till hotellet för att ladda batterier, tömma minneskort för att se vad som eventuellt blivit bra, fundera på vad man kan förbättra nästa dag, efter en god middag på den lokal restaurangen somnar man gott för att nästa dag återkomma till gömslen för att finna nya möjligheter i alla motiv som uppenbarar sig.

I min fotoserie från denna resa har jag valt att bara inkludera en enda bild på en flygande fågel, och det är inte för att det saknades tillfällen. Det var gott om chanser att fånga fåglar i flykten varje dag, personligen finner jag bilder på flygande fåglar lite för tråkiga om det inte sker något mer i bilden. Jag hade en viss känsla och stil jag ville förmedla med mina bilder, och flygande gamar mot molnfri himmel passade inte riktigt in i det konceptet. Så det var ett medvetet val att lämna ut dem, även om de tekniskt sett var bra bilder.

Utrustning

För action och flygande fågel använde jag främst Canon R3 med 400/2.8 objektiv och en Fuji GFX100 med 250/4.0 objektiv för porträtt. Mellanformatskameran GFX100 har blivit en favorit för djur- och fågelfotografering, jag tycker bildfilerna har något extra som är svår att sätta fingret på, men ger en trevlig 3D känsla i bilden och fantastisk detaljrikedom. Jag fotograferar mest med korta skärpedjup, vilket är en stil jag personligen föredrar i mitt fotograferande, om man inte är ute efter så kort skärpedjup som möjligt hade ett zoom objektiv varit ett utmärkt val i dessa gömslen för att maximera sina chanser på olika bildutsnitt.

Jag kommer definitivt resa tillbaka till Katalonien för att fotografera gamar igen.

FOTO & TEXT: MIKAEL AHLÉN | https://www.michaelahlen.com/
Från fotoresan: Gamparadiset i norra Spanien 2023