Om du är van vid att justera dina fokuspunkter med en joystick på din kamera och inte förlitar dig på funktioner som djurögonfokus eller fågelperspektivsfokus i de mest avancerade kamerorna, kanske du har funderat på om du ska arbeta med små eller stora fokuspunkter. Valet beror naturligtvis på vad du ska fotografera och i vilken situation. Till exempel är det lättare att arbeta med små fokuspunkter för motiv som är mer stillsamma, och vice versa.

Fågelperspektivsfokus med AI

Många av dagens nya kameror har integrerad ”AI” där många funktioner underlättar autofokuseringen. Detta inkluderar fågelperspektivsfokus som nämndes tidigare. Det är en teknik som låter kameran automatiskt upptäcka fåglar eller djur medan du riktar kameran mot dem, vilket underlättar fokuseringen avsevärt. Dock är det inte helt pålitligt, särskilt när motiven är i rörelse. Kvaliteten varierar också mellan olika tillverkare och kameramodeller. Med andra ord måste vi fortfarande kunna fokusera manuellt med hjälp av fokuspunkterna. Det är också värt att nämna att kameror med dessa funktioner är mycket dyra än så länge, vilket innebär att det inte är alla som har råd att dra nytta av denna teknik.

Ibland måste du ha en större fokuspunkt för att överhuvudtaget kunna få fågeln i fokus.

Skillnaden mellan små och stora fokuspunkter

Alla kameratillverkare använder olika namn för sina autofokussystem. Till exempel har Sony: zon-AF, center-AF, bred-AF och andra. Trots dessa variationer har alla kameror en fokuspunkt som kan göras större eller mindre. Så frågan är, när ska du minska din fokuspunkt och när ska du öka den?

Jag anser att om du är osäker är det bäst att börja med en stor fokuspunkt. På så vis har du lättare att få fokus på ditt motiv, men kom ihåg att exaktheten kan bli sämre. Om du till exempel har en stor fokuspunkt som omfattar hela en fågels huvud, inklusive näbb, ögon och fjädrar, kan autofokusen hamna på näbben istället för där du önskar, exempelvis på ögonen.

Ett annat exempel är bilden på en grävling. Om vi antar att vi använder en stor fokuspunkt eller ett stort fokusområde för att fokusera på grävlingen, kommer fokusen i den första bilden att hamna på det som är närmast inom fokuspunkten (den röda ramen), vilket i detta fall är stocken och kvistarna i förgrunden. Om du använder ett kort skärpedjup, till exempel f2,8 eller f4, kommer grävlingen inte att bli skarp utan endast stocken och kvistarna. Om du istället använder en mindre fokuspunkt (den röda ramen) kommer fokus att landa på grävlingens ansikte.

I denna bild har vi valt en större fokuspunkt (eller ett större fokusområde). Kameran kommer att fokusera på det som ligger närmast i fokusramen, det vill säga stocken och pinnarna. Om du inte har tillräckligt långt skärpedjup kommer grävlingen att bli oskarp.

I denna bild har vi valt en mindre fokuspunkt. Kameran kommer att fokusera på det som ligger närmast i fokusramen, i detta fallet grävlingens ansikte.

Olika fokuspunkter och fokusområden för olika situationer

Exemplet med grävlingsbilden är naturligtvis förenklat för att illustrera hur olika storlekar på fokusområden och fokuspunkter kan påverka var kameran fokuserar. Om du märker att du inte hinner fånga det du vill, som till exempel en flygande fågel, med en liten fokuspunkt, får du helt enkelt göra den större. Men kom ihåg att om fågeln är nära kanske inte autofokusen hamnar exakt där du vill ha den. Ibland måste du ha en större fokuspunkt för att överhuvudtaget kunna få fågeln i fokus. Så med andra ord, välj litet eller stort autofokusområde efter motivet och din förmåga att ”rama in” motivet med fokuspunkten.

I vissa fall, när motivet är långt bort i bilden, har det sällan någon betydelse om du använder en liten eller stor fokuspunkt eller fokusområde. Ju närmare du är ditt motiv, desto mer kritiskt blir valet av fokuspunkter. Ett sista tips är att blända ner en aning om motivet är nära och rör sig snabbt. På så sätt ökar du chansen att få tillräckligt långt skärpedjup även om autofokusen inte träffar helt rätt så att exempelvis ögat blir skarpt.

Anmäl dig till nyhetsbrevet.

Fotoinspiration och bevakning av fotoresor & workshops, varje vecka.

När du prenumererar på mitt nyhetsbrev får du varje vecka fotoinspiration från min Youtube-kanal, blogg & andra sociala källor. Ta del av tips & råd från mig som professionell naturfotograf. Bevaka även alla nya fotoresor, workshops & kurser som Fröstad Naturfoto har. Helt enkelt den bästa fotoinspirationen samlad i ett veckobaserat nyhetsbrev. Helt gratis!
(obligatoriskt) (obligatoriskt)


Fröstad naturfoto använder Get a newsletter som hanterar nyhetsbrev och prenumerationer. Genom att skicka in din e-post till nyhetsbrevet godkänner du samtidigt att din e-post skickas till Get a newsletter för behandling. Du kan när som helst välja att avsluta din prenumeration på nyhetsbrevet genom att klicka på avsluta prenumeration längst ner i varje mailutskick. Get a newsletter skickar inte vidare dina uppgifter till tredjepart, är ett svenskt företag och har servrar inom EU. Här kan du läsa mer om deras integritetspolicy.

Prenumerera för ännu mer fotoinspiration!