Det pratas ofta om teknik, bildkomposition, kameror och optik. Allt det här är viktigt! Efterbehandlingen är också en ingrediens som idag är fruktansvärt viktigt att behärska! Det är 50% av hela den fotografiska processen. Något annat som också är extremt viktigt är urval!
Låt oss säga att du kommer hem från en av mina fotoresor med 5000 bilder på minneskorten. Var börjar du? Hur ser ditt arkiveringssystem ut? Har du kontroll över ditt bildarkiv? Gör du rätt urval?
Jag startar alltid med samma procedur och urvalstänk.
Lejoninna som är på väg att klättra upp i ett träd, Kenya.
- Först går jag alltid igenom mina bilder (även om de är 5000) och slänger de bilder som är uppenbart dåliga. Det kan handla om tekniska fel, att du har missat skärpan eller en komposition som verkligen är helt ”off”.
- Efter denna första gallring letar jag upp de bilder som jag i fält har ansett vara de bästa. Ni vet sådana bilder som man tänker på efter fototillfället och de som sticker ur mängden. De bilder som du kanske låser i kameran för att inte råka radera dem? Just det, de bilderna. Jag favorit-markerar dessa och börjar efterbehandla.
- När mina favoriter från fält är efterbehandlade och klara låter jag arkivet av bilder vänta, helt enkelt mogna till. Bilderna kan ligga orörda i en månad, kanske till och med ett år. Låt mig förklara varför.
Det första morgonljuset på savannen, Kenya.
När du kommer hem från en fotoresa så har du fortfarande de sentimentala tankarna kvar kring dina favoritbilder från fältet. När du tog bilden kanske du hade en härlig känsla i kroppen, du kände lukten av skog eller solen som värmde i ditt ansikte.
Det här är sentimentala beståndsdelar i en bild som du inte kan förmedla till en tredje betraktare (förutom att göra bilden så bra som möjligt). Jag tror att det är svårt att överföra sentimentala tankar från platsen endast med en bild, det vill säga visa din känsla när bilden togs. Det finns dock ett sätt att komma runt detta och det är att komplettera med text.
På grund av de sentimentala värdena som du skriver till bilden kan ditt urval bli skevt. Det kanske inte är de bästa bilderna egentligen. De bästa bilderna utan ditt sentimentala värde som mätpunkt kan ligga kvar och skvalpa i arkivet. Det är först när du får distans till din upplevelse som du kan göra det rätta urvalet.