Jag gillar egentligen inte att dela in olika saker i olika fack men jag ser mig som en naturfotograf som ligger i gränslandet mellan den abstrakta bilden och den klassiska naturbilden, där en abstrakt bild är mer experimentell och en klassisk naturbild är mer baserad på kunskap och tekniskt utförande. Vi är alla påverkade av det som händer runt omkring oss och jag är till stor del skolad i den tid då den abstrakta naturbilden växte fram.

Om man ska hårdra det så finns det två olika läger i naturfotograferingen idag. Den första är den helt abstrakta naturbilden där fotografens ambition är att visa upp sina naturbilder som små konstverk. De ska fungera som en enskild bild och vara stark nog att kunna hänga på ett galleri i sin ensamhet. Den ska med andra ord tala direkt till betraktaren utan andra hjälpmedel. Vi kanske kan kalla det för en mer konstinriktad naturfotografering.

Lejon i silhuett från Masai Mara, Kenya 2021.

Sedan har vi den naturfotograferingen som vill berätta en berättelse om naturen primärt. Här behövs givetvis också starka bilder men det är helheten som skapar naturbildens värde. Berättelsen och den empiriska kunskapen om natur och djur står i fokus. Till dessa bilder krävs bra komposition och väl tekniskt utförande både i fält och i efterbehandlingen. Du behöver också visa helheten av din berättelse i form av närbilder, översiktsbilder (djur och fåglar i sin natur) och de rent dokumentära skildringarna. Text är också något som kan komplettera den klassiska naturfotograferingen men behöver inte vara nödvändigt.

Naturfotografin i finrummet.

Jag ser en tydlig trend till vilken gren en fotograf väljer att gå. Jag tror båda behövs. I början av min fotokarriär var det mycket på tal om hur just naturfotografiet skulle kunna nå finrummen. Det vill säga hur naturfotografi eller fotografi generellt skulle kunna bli lika högt kulturmässigt accepterat som målad konst. Det pratades om detta på fotofestivaler, forum och i fotobloggar. Det var i de tider då det mer utmanande och den abstrakta naturbilden fick sig ett namn på kartan. När det var nytt och fräscht att skapa icke klassisk naturfotografering.

Leopard fotograferad mitt på dagen med en lång slutartid och panorering av kameran.

Den sjätte massutrotningen.

Vi står inför en situation där jordens djur och fåglar utrotas i en rasande takt. Något som har adresserats till oss som den sjätte massutdöende.  Utrotningen handlar i stor del av människans utbredning och exploatering av naturens resurser, det vill säga bland de biotoper som våra fåglar och djur lever i.

Idag är det förstås extra viktigt att vi som naturfotografer även sprider kunskap om natur och djur, inte bara visar upp vackra bilder. Berättelsen om djur, fåglar och jorden blir mer och mer viktigt anser jag. Jag hoppas att år 2022 är början på en mer empirisk inriktad naturfotografering som till viss del går tillbaka till de rötter som den faktiskt har växt upp med.

Sedan dess har den mer finkulturellt anpassade naturfotografin stått i centrum bland de nordliga ländernas naturfotografi. En bra bild på en järv har helt enkelt inte varit bra nog om däri inte fanns några bakomliggande konstnärliga uttryck. Liknande tankar fortgår även idag. Därmed saknas också enligt min mening mycket av den kunskap som naturfotografin också ska förmedla. Vi kan presentera utmanande och spännande nytänk i bilder men finns inte kunskapen och naturintresset där så tror jag att naturfotografin med tiden kommer att kännas väldigt platt. [slut]

Anmäl dig till nyhetsbrevet.

Fotoinspiration och bevakning av fotoresor & workshops, varje vecka.

När du prenumererar på mitt nyhetsbrev får du varje vecka fotoinspiration från min Youtube-kanal, blogg & andra sociala källor. Ta del av tips & råd från mig som professionell naturfotograf. Bevaka även alla nya fotoresor, workshops & kurser som Fröstad Naturfoto har. Helt enkelt den bästa fotoinspirationen samlad i ett veckobaserat nyhetsbrev. Helt gratis!
(obligatoriskt) (obligatoriskt)


Fröstad naturfoto använder Get a newsletter som hanterar nyhetsbrev och prenumerationer. Genom att skicka in din e-post till nyhetsbrevet godkänner du samtidigt att din e-post skickas till Get a newsletter för behandling. Du kan när som helst välja att avsluta din prenumeration på nyhetsbrevet genom att klicka på avsluta prenumeration längst ner i varje mailutskick. Get a newsletter skickar inte vidare dina uppgifter till tredjepart, är ett svenskt företag och har servrar inom EU. Här kan du läsa mer om deras integritetspolicy.

Prenumerera för ännu mer fotoinspiration!