Vad är egentligen skillnaden på en bra eller dålig fågelbild. Svaret är förstås mångfacetterat. Det kan handla om en bra komposition, ett fint ljus, en spännande händelse eller en kombination av de alla tre. En fågelbild utan någon av dessa tre parametrar kan också vara bra i betraktarens ögon, just därför att fotografering är en mycket subjektiv konstform och dokumentärt verktyg.

Däremot om jag skulle bedöma en fågelbild som bra, rent generellt skulle jag välja:

  • Bra komposition.
  • Fint eller intressant ljus.
  • Spännande, speciell eller tilldragande händelse.

En knölsvan med ett perspektiv som är lågt. Här är kameran nästan parallell med vattenytan.

Jag har i helgen hållit en workshop i svanfotografering en bit utanför Linköping. Här kunde vi arbeta med en rik population av knölsvan konsekvent genom två heldagar (morgon och kvällar). Något som jag lade extra stor vikt vid var anledningen till att ofta arbeta med låga vinklar.

På denna workshop kommer du som deltagare riktigt nära svanarna och kan arbeta med extremt låga vinklar som är (om du vill) helt parallella med vattenytan. Detta skapar en ny dynamik i bilderna och ger extra kontakt med svanarna i bilden.

Jag ser flera fördelar med att hålla ett lågt perspektiv när du fotograferar fåglar. De mest iögonfallande är:

  • Ett unikt och spännande perspektiv som skapar kontakt med fågeln du ska fotografera.
  • Väl isolerat motiv mot bakgrunden för att skärpe-planet blir kortare. Det blir alltså längre distans från huvudmotivet till bakgrunden vilket skapar en renare bakgrundsoskärpa.
  • Ögonkontakt. När du använder ett lågt perspektiv kan du få direkt ögonkontakt med fågeln.

Genom att välja ett lågt perspektiv har jag isolerat de både svanarna mot både förgrund och bakgrund.

Våga bli smutsig eller använd en vinklingsbar skärm.

Tyvärr kommer magin med låga vinklar med några uppoffringar. Detta gäller dina kläder. Du måste helt enkelt räkna med att bli lerig och smutsig när du fotograferar med låga vinklar om du inte har möjlighet att stå på knä, eller huk för att få samma effekt.

En liten sak kanske du tycker men det är inte alltid så kul att behöva ”rulla runt” i geggan. Framförallt besvärligt kan det vara de mestadels blöta morgnarna på våren och hösten.

Du kan använda ett liggunderlag som du inte är så rädd om att ligga på. Då slipper du bli smutsig och du får isolering mot den kanske kyliga marken.

Ett annat tips är att användbara en vinklingsbar skärm om din kamera har en sådan. Då slipper du att lägga din raklång ner på marken om du inte vill göra det. Vid längre fotosessioner kan dock detta bli arbetsamt för dina knän om du står på huk.

Jag arbetar ofta med en vinklingsbar skärm för att få riktigt låga vinklar, inte bara på fåglar utan även på däggdjur. Vad du föredrar här handlar nog mest om ditt eget tycke och smak.

Inte bara fåglar.

De låga perspektivens fördelar gör inte dina fågelbilder bättre utan gäller även i allra högsta grad när du fotograferar däggdjur. Jag använder mig mycket av en vinklingsbar skärm exempelvis när jag är i Afrika på safari. Genom att kunna sänka ner kameran på redan öppna och låga safaribilskanter kan jag komma riktigt nära marken och då få ett mer spännande och unikt perspektiv, bättre isolering av motivet (om jag så önskar) samt den viktiga ögonkontakten.

[cp_slide_in display="inline" id="cp_id_e3abb"][/cp_slide_in]