Nu är det vår och tiden för makrofotografering är verkligen här på allvar. Överallt slår nya blommor ut, fjärilarna börjar att synas och humlor samt bin surrar i luftrummet. Det är en fantastisk tid att krypa ner mellan blommor och blad för att njuta av alla vackra skapelser.
Makrofotografering är nog den mest rofyllda fotograferingen av de alla. I alla fall känner jag så. Du kan finna motiv precis överallt. På min gård, Fröstad, har jag de senaste dagarna arbetat med att fotografera Blåstjärna, Vårlök, Blåsippor och Vitsippor. I detta blogginlägg vill jag dela med mig av mina tankar och erfarenheter kring att fotografera blommor med makro.
Blåstjärna i motljus.
Du kan fotografera makro när du vill.
Makrofotografering är ett väldigt förlåtande sätt att fotografera på. Detta med tanke på att du inte är lika bunden till ljuset som i exempelvis landskapsfotografering. Förstå mig rätt, ljuset är naturligtvis en väsentlig del för bra makrofotografering, precis som i vilken annan form av fotografering som helst.
Däremot eftersom du arbetar med så tajta utsnitt är det lätt att hitta motiv och naturscener som är rätt belysta (eller inte alls belysta) som passar ditt sätt att fotografera makro på, även mitt på dagen då ljuset är som hårdast.
Våga arbeta med ett kort skärpedjup.
Ett av de mest effektivaste sätten att skapa bra makrobilder på blommor är att arbeta med korta skärpedjup. Istället för att försöka få med så mycket av blomman i skärpa, eller kanske till och med använda fockusstacking, kan du med korta skärpedjup fokusera på endast ett blad, eller pistillerna på blomman du fotograferar.
Ett kort skärpedjup ger ofta ett mer konstnärligt uttryck i bilderna. Vilket skärpedjup bör du då ha? Det beror egentligen helt på situationen och hur långt avstånd du har till själva motivet. Med ett kort skärpedjup menas i detta fall f2.8 och neråt.
”Mina” blåsippor växer precis utanför husknuten.
Fotografera förbi vegetationen.
Ett annat tillvägagångssätt som jag starkt kan rekommendera är att fotografera igenom och förbi vegetation som gräs, andra blommor och dylikt och samtidigt använda ett kort skärpedjup. På detta sätt får du färger och mönster som är i oskärpa och en blomma, eller en del av en blomma, som ligger helt i skärpa.
Detta skapar en än mer konstnärlig känsla på bilderna och används frekvent av mig och många andra fotografer som plåtar makro.
Sök kompositioner.
Bara för att det som regel är ”enklare” att fotografera makro rent kompositionsmässigt (eftersom den yta du behöver komponera bilden på är väldigt förenklad mot exempelvis ett landskap fotograferat med vidvinkel), betyder inte detta att du får glömma att söka efter bra kompositioner.
Precis som i all annan fotografering behöver du söka och arbeta med tredjedelsregeln, ledande linjer och komplementära färger.
Blåstjärna och Vårlök i en härlig symbios av blått & gult.