Att skapa high-key och low-keybilder låter väldigt avancerat och svårt, men vad betyder det egentligen?
- High-key: När du gör bilden medvetet överexponerad (ljus).
- Low-key: När du gör bilden medvetet underexponerad (mörk).
Mer magi i begreppet än så är det inte. Men varför skulle man vilja göra sina bilder medvetet över- respektive underexponerade? Ska man inte eftersträva att få en sådan bra exponering som möjligt? Inte nödvändigtvis. Se high-key och low-keyfotografering som ett redskap du kan ta fram ur ryggsäcken när det behövs, det vill säga när du behöver tänka kreativt för att få till en bra bild.
När ska jag använda low-key?
Jag använder low-key på flera av mina bilder i olika situationer. Främst underexponerar jag flera steg i starkt solsken eller ett isolerat ljus (ett ljus där endast en punkt i landskapet lyses upp medan resterande ligger i skugga.
Ta den här bilden på geparden som exempel. Den är fotograferad mitt på dagen i starkt solsken på den afrikanska savannen. Bakom geparden fanns en buske som låg helt i skugga. Med andra ord var geparden upplyst av solskenet men det var djup skugga bakom motivet.
Här valde jag därför att underexponera bilden med flera steg så att bakgrunden blev helt svart men så att gepardens konturer syntes. Detta är en typiskt low-key bild.
Low-key på en gepard på den afrikanska savannen.
Low-key noshörning, Kenya.
Schimpans, Sweetwaters Chimpanzee Sanctuary.
Ytterligare ett exempel på low-key.
Som ni såg på bilderna ovan fungerar low-key väldigt bra som ett redskap i din naturfotografiska ryggsäck i vissa situationer. Det här är bilder som med en ”normal” exponering inte skulle vara särskilt användbara.
Ett annat exempel är bilden på fjärilen längre ner i detta textstycke. Fotograferad i Skåne, även denna bild tagen mitt på dagen. Ljuset låg endast på fjärilen och en liten bit av den röda rosen. Jag underexponerade bilden i kameran och fick detta resultat.
Fjäril, fotograferad mitt på dagen med low-key teknik.
När ska jag använda high-key?
High-key är motsatsen till low-key. Här vill du överexponera bilden medvetet, till skillnad mot hur kameran skulle vilja exponera bilden. Med andra ord gör du bilden ljusare. High-key har ett mer grafiskt uttryck enligt min mening än vad low-key har och fungerar väldigt bra för att isolera motiv mot bakgrunden.
I snö, exempelvis. I detta exempel från Hornøya, Norge, där jag fotograferade lunnefåglar i snö fungerade high-key som ett skolexempel. Lunnefåglarna stod på snön som skapade en perfekt bakgrund till att arbeta med hig-keybilder på. Några stegs överexponering och mina lunnefågelbilder fick en mer grafisk och stilren stil.
En high-keybild på lunnefåglarna på Hornøya.
Akaciaträd på savannen.
High-key bild av Lilabröstad blåkråka, Kenyas nationalfågel.
Ytterligare ett exempel på high-key.
Jag vill ge dig ett annat exempel på hur jag har använt high-key i mina bilder. Denna gång på en bild av orkidéer fotograferad på Öland. För att få fram en grafisk effekt och göra bilden mer spännande (och för att slippa en tråkig himmel), överexponerar jag flera steg och får denna high-key bild på orkidéerna.
High-key bild av orkidéer, Öland.
Lite hjälp på traven i efterbehandlingen.
Ibland blir din high- eller lowkeybild inte riktigt som du har förväntat dig. Den kanske inte blir tillräckligt överexponerad eller underexponerad. Då kan du givetvis ta hjälp av ditt efterbehandlingsverktyg för att göra bilden mer ljus respektive mörk.
Tänk dock på att du måste ha en bra exponering i kameran från början, annars är det lätt att inte det dynamiska omfånget är tillräckligt och du kan då annars börja se defekter i bilden samt ökat brus.
Kan jag bränna ut högdagrarna och låta svart vara helt svart?
Ja och nej skulle jag vilja säga. Det beror på hur du vill skapa bilden. Men när du arbetar med high- respektive lowkeybilder ska du enligt min mening i många fall helt bränna ut högdagrarna och låta svart vara helt svar. Vad som händer i bilden då är att det som ska vara överexponerat är 100% vitt och för en low-keybild 100% svart. Jag tycker att effekten blir som allra mest effektiv då. Däremot måste ditt motiv vara välexponerat och detta ställer såklart krav på dig som fotograf för lämpliga situationer för att skapa high- och lowkey på.
När du fotograferar denna typ av bilder kan du inte lita på histogrammet. Eller rättare sagt det kommer inte bli ett histogram från skolboken. Du kommer däremot se om din bild är kraftigt överexponerad eller underexponerad. Precis så som du vill ha det. Se exempel på histogram här nedan:
Underexponerat histogram (low-key).
Överexponerat histogram (high-key).
Vill du få ännu fler guider och tips för att bli en bättre naturfotograf? Prenumerera på nyhetsbrevet!